به اولین رویداد استارتاپ ویکند دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با محوریت گیاهان دارویی خوش آمدید..............زمان برگزاری رویداد: 19 الی 21 اسفند ماه 1395

چگونگی تبدیل ایده به عمل

پی بردن به ویژگی های یک کارآفرین ماهر...




یک ایده‌ی عالی به همراه فقط کمی شانس نیاز هست تا یک کسب و کار را شروع کنید ولی وقتی همه چیز پیچیده و سخت می‌شود باید خصوصیات خاصی داشته باشید تا بتوانید به مسیر خود ادامه دهید.

برای اینکه یک کارآفرین خوب باشید داشتن یک ایده خوب و رویا پردازی حول آن ایده و اجرای چشم اندازهایتان کافی نیست، بلکه همه ایده‌هایتان باید در نهایت به یک موفقیت نیز تبدیل شود.

مایک روزنبرگ، موسس و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروهیRothenberg Ventures هر روز با کارآفرین های زیادی ملاقات دارد و نظریات جالبی در مورد خصوصیات کلیدی یک کارآفرین دارد. او در اینجا به ۵ ویژگی برجسته کارآفرینان اشاره کرده است.

۱- تعادل بین فروتنی و اعتماد به نفس

شما باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید که یک کارآفرین برجسته و موفق شوید. بدون اعتماد به نفس غیرمحتمل است که بتوانید یک ایده کسب و کار خوب را تولید کنید و جلو ببرید و مشتری پیدا کنید وسرمایه گذار جذب کنید.

اما همیشه یادتان باشد که کمی فروتنی هم باعث پیشرفت بیشتر کارتان خواهد بود.

با ترکیبی از احساس اعتماد به نفس و فروتنی مانع از ایجاد حس تکبر در خود خواهید شد. انتقادپذیری بالایی خواهید داشت که برای تضمین موفقیت هر کسب وکاری لازم است. در این‌صورت احتمال اینکه بازخوردهای ارزشمند وسازنده‌ای را دریافت کنید بیشتر می‌شود و حالت تدافعی نسبت به انتقادات نخواهید داشت. این اعتماد به نفس همراه با فروتنی، باعث می‌شود که بهترین انتقادات و نظرات را انتخاب کنید و خودتان به بهترین راهنمای خود تبدیل شوید.

۲- داستان درستی وصداقت

شما به عنوان موسس یک کسب وکار در واقع قرار هست که درستی وصداقت خود را بفروشید، این قضیه مخصوصاً موقعی چالش برانگیز می‌شود که می خواهید با یک یا چند سرمایه گذار بالقوه وارد مذاکره شوید،  چرا که در این شرایط داشتن شبکه ای از افراد که به شما اطمینان داشته باشند اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند و این آشنایان تضمین کننده راستی و صداقت شما برای جلب اطمینان دیگران خواهند بود.

۳- عامل خوب بودن

متأسفانه اغلب اوقات خوب بودن به نوعی ضعف انگاشته می شود اما “روزنبرگ” مسلما دیدگاه دیگری دارد. او می گوید که بسیاری از کارآفرینانی که او سرمایه گذار آنها بوده است جزء معدود انسان‌های نابغه ولی خوب هستند.

در واقع وقتی شما قصد دارید از هیچ، چیز با ارزشی بسازید به احتمال زیاد با افراد خالص و مهربانی برخورد خواهید کرد.

۴- سنجش جرات

زندگی یک استارت‌آپ همیشه پر از چالش های مختلف است.اگر به این چالش‌ها به چشم فرصت نگاه کنید بهتر خواهید توانست تصمیمات مناسبی  برای چیره شدن بر این چالش‌ها اخذ کنید.

۵- داشتن مسئولیت پذیری اجتماعی

شما و کسب وکار شما در مجموع چه منافعی برای جامعه خود دارید؟ آیا قصد ایجاد شغل دارید؟ آیا بیزینس مدل شما بر اساس مسئولیت پذیری اجتماعی تنظیم شده است؟

باید به این نکته توجه کنید که  تمرکز بر ایجاد یک تاثیر مثبت و پایدار بر محیط مزیت رقابتی بزرگی برای جذب مشتری، کارمند وسرمایه گذار محسوب می‌شود. وقتی در حال ساختن شرکت خودتان هستید این توصیه را فراموش نکنید.